Festival Gamelan Sedunia

Sah! memang betul.. Dataran Syahbandar memang tidak pernah sunyi daripada sebarang aktiviti. Kini sedang berlangsungnya satu acara bertaraf dunia iaitu Festival Gamelan Sedunia. Festival ini disertai kumpulan-kumpulan yang gah namanya dikalangan penggiat seni muzik tradisional ini. Antaranya ialah Warisan Terengganu, Istana Budaya, Gastarana (Indonesia-Bali), Lambangsari (Jepun), Rhythm in Bronze (1Malaysia - saya tabik persembahan mereka) dan juga Garasi Seni Benawa (Indonesia - Jawa). Namun agak mengecewakan bila pasukan gamelan daripada benua eropah tidak dapat turut serta pada saat-saat akhir. Bagaimana agaknya mereka melagukan muzik ini ya......tetapi, pendapat peribadi saya, festival ini tetap meriah walaupun tanpa mereka.


Festival anjuran bersama Kerajaan Negeri Terengganu, Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Kementerian Pelancongan Malaysia (Pejabat Bahagian Negeri Terengganu), Universiti Sultan Zainal Abidin Tourism Terengganu ini merupakan acara dwi-tahunan..maka dengan itu saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak yang menganjurkan pertandingan blog ini. Kenapa? Kerana adanya pertandingan blog ini...barulah saya tahu iaitu pada tahun 2008 rupanya sudah ada festival gamelan....seterusnya membuatkan saya melancong ditempat sendiri sekarang dan saya amat berpuas hati dengan apa yang dipersembahkan malam tadi.

Walaupun acara bermula dalam keadaan hujan yang agak renyai-renyai, penonton tetap memenuhi ruang yang disediakan. Sambutan yang diberikan agak luarbiasa...kerusi penonton, penuh!!!..jadi saya dan keluarga mengambil keputusan untuk duduk diatas lantai dataran. 
Kami tidak berganjak dari situ sehinggalah angka menunjukkan jam 12.45 malam..selepas semua acara dipersembahkan. Sangat berpuas hati apabila menonton generasi muda perlbagai bangsa menghargai seni warisan ini.
Kita jumpa lagi pada 2012 nanti :))
OOppsss!! belum terlambat bagi yang baru tahu...festival ini akan berlangsung sehingga 25 Julai...cepat!! cepat!!! bawa keluarga datang memeriahkan lagi festival ini...anda tidak akan kecewa..percayalah..

3 comments:

Terengganuku... at: July 24, 2010 at 3:40 AM said...

Saya gi jugak.. dengan awak

Telor Power at: June 13, 2012 at 12:30 PM said...

ah rindunya sama terangganu. rindu dengan muzik gamelan tu....

my at: October 28, 2012 at 9:43 PM said...

one of my fav ever....gamelan
gemalai je

Post a Comment

Kawan Kawan