Aku Rindu Bukit Besi...

Disember 1995, aku ditugaskan di Bukit Besi...jauhnya..mujur bersama suami.
Dalam kepala bermacam-macam tohmahan tentang situasi Bukit Besi..
mesti hutan je keliling...
mesti sunyi...
mesti gelap...
mesti boring...dan bermacam-macam mesti lagi...
Setelah hampir 6 tahun disitu..aku bertukar ke Kuala Terengganu..mengikut suami..
..........dan aku amat amat amat merindui suasana indah dan mendamaikan
sewaktu di Bukit Besi dulu.. Ya, sungguh...Bukit Besi sememangnya menarik...
indahnya flora dan fauna...nyamannya bayu hutan yang masih terpelihara...dan Tasik Puteri yang memukau sesiapa yang memandang...Baru-baru ini kami menjejaki kembali tempat yang suatu ketika dulu pernah menjadi kampung halaman... Subhanallah.....cantiknya sekarang...dan pasti saya akan kunjungi lagi..
oh ya!...Tasik Puteri itu juga menjadi salah satu venue untuk Sukma di Terengganu tidak lama dulu untuk acara sukan berkayak..

Bukit Besi terletak di Daerah Dungun, 33km dari Bandar Dungun dan 77km daripada Kuala Terengganu.

Suatu ketika dulu Bukit Besi menjadi terkenal kerana pengeluaran bijih besi yang terbesar di Asia Tenggara. Bermula pada suku pertama abad ke-20. Perkembangan perusahaan perlombongan di Bukit Besi ini seiring dengan pertumbuhan perusahaan keluli di Jepun.

Kalau kita kesana, kesan-kesan sejarah yang ditinggalkan masih jelas dapat disaksikan.

Pada 1936 sebuah terowong yang dikenali sebagai Bukit Tebuk telah dapat disiapkan untuk memunggah bijih besi dari Bukit Besi ke sebuah jeti di Nibong iaitu di pesisir pantai bandar Dungun.Dulu laluan ini merupakan landasan keretapi..tapi setelah industri bijih besi di Bukit Besi menjadi sejarah..bukit tebuk ini telah dijadikan lorong pintas ke Nibong oleh kenderaan bermotor dan penduduk kampung.

Andai anda semua ingin bermalam di Bukit Besi..tidak perlu risau..kerana disana ada yang mengusahakan rumah tamu yang sangat selesa dengan harga yang berpatutan..


myTerengganu...tanahmu...tanah bertuah...sungguh..

0 comments:

Post a Comment

Kawan Kawan