Cas Ligas

Pertama kali tengok, bingung seketika...apa tu? Bas? Betul ke? Bakpe gitu? Kenapa bumbung macam rumah? Semua soalan terlintas dalam kepala. Bila ditanya dan diusul...oh! Bas Bandar rupanya.....mmmmm...cantiknya...
Dan saya yakin..pembaca yang belum pernah melihatnya pun akan tertanya-tanya macamana agaknya rupa bas berbumbungkan bentuk bumbung rumah.
Haaaaaaa...itulah uniknya negeri saya ini.
Untuk makluman, rupabentuk fizikal bas adalah mengekalkan warisan dan ciri-ciri budaya masyarakat pantai timur, berukuran panjang 12 meter, lebar 2.5 meter dan tinggi 3.0 meter yang mampu untuk membawa seramai 34 orang penumpang perjalanan sehala.

Bas dilengkapi dengan alat penghawa dingin, sistem tiket automatik, global psitioning system (GPS), closes circuit television (CCTV) dan LED destinasi penunjuk arah.
Laluan-laluan utama bas ini ialah Chendering (nasi dagang tersohor ada disitu), Taman Tamadun Islam (Masjid Kristal dan Taman Monumen) dan Batu 6 / Gong Badak (melihat view bandaraya dari Jambatan Sultan Mahmud).
 Diringkaskan cerita...parkir sahaja kenderaan tuan-tuan dan puan-puan di kawasan Dataran Syahbandar, nikmati perjalanan sehala bersama bas Cas Ligas mengelilingi bandaraya kami.

myTerengganu...tanahmu...tanah bertuah...sungguh..



0 comments:

Post a Comment

Kawan Kawan